For at digitale prosjekter skal fungere enda bedre, vil prosjektplattformen oppgraderes mellom 1. januar og 15. februar 2021. Dette betyr at ingen får opprettet nye digitale prosjekter på 4h.no før 15. februar 2021.

Tekniske utfordringer - tilbakemelding fra brukerne

I høst/vinter ble det rapporter tilfeller hvor brukerne opplevde problemer med å laste opp bilder på prosjektplattformen. Under arbeidet med å forbedre løsningen, vil vi gjerne ha tilbakemelding fra dere som opplevde dette problemet, og håper du kan gi oss tilbakemelding på skjemaet nederst på siden.

Selv om prosjektplattformen stenges i en kort periode, vil både oppdragsbanken og informasjonssidene holdes åpne, slik at det er mulig å bli kjent med digitale prosjekter og planlegge litt på egenhånd før du setter i gang med et nytt 4H-prosjekt i februar. 

Under finner du tips til 4H-eren og klubbrådgiveren for hvordan dette best kan gjøres.


Til 4H-eren:


Tips til hva du kan gjøre før 15. februar. Før du starter på et 4H-prosjekt, er det lurt å forberede seg litt.

Fire enkle steg for å forberede seg:
1Se presentasjonen «Kom i gang med prosjektplattformen» for en rask innføring om digitale prosjekter (last ned PDF på bokmål/nynorsk).
2Se opplæringsvideoer om digitale prosjekter. Disse viser hvordan digitale prosjekter fungerer. Vi anbefaler å se video nr. 1 til 6 før du begynner på ditt 4H-prosjekt.
3Vil du drive med 4H-prosjektet ditt alene eller sammen med andre? Hvis du vil jobbe med flere, må du spørre andre 4H-ere i klubben om dere skal gå sammen om et prosjekt.
4Ta en titt i oppdragsbanken og bli inspirert! Her finner du mange spennende oppdrag som kan bli en del av 4H-prosjektet ditt. Bruk gjerne filter-funksjonen.

Når du har lært mer om hvordan digitale prosjekter fungerer, funnet ut av om du vil jobbe alene eller med andre og blitt inspirert av oppdragsbanken, er det tid for å planlegge litt. Siden prosjektplattformen er stengt frem til 15. februar, er det lurt å notere tankene dine enten på papir eller på PC. Husk! Hvis du skriver ned tankene dine i Word, Google docs eller i notater på mobilen, kan du lett kopiere dem over i prosjektplattformen senere.

Enkle steg for å starte planleggingen mens prosjektplattformen er stengt:
1Bestem tema for prosjektet ditt. Kanskje du vil lære mer om matlaging, foto eller friluftsliv? Eller kanskje noe helt annet? Valget er ditt!
2Finn oppdrag som passer til temaet for prosjektet ditt. For eksempel: Hvis du vil ha prosjekt om matlaging, skriv ned hvilke av mat-oppdragene i oppdragsbanken du har lyst til å gjennomføre. Da er det lettere å legge dem til i planen din senere.
3Trenger du hjelp av noen voksne for å gjennomføre prosjektet? Da er det lurt å finne en prosjekthjelper. Spør gjerne foreldre eller klubbrådgiver om hjelp til dette.

Når prosjektplattformen åpner igjen den 15. februar, kan du legge inn tema for prosjektet, oppdrag og resten av planen din under «Mitt prosjekt – Planlegging». I mellomtiden ønsker vi deg masse lykke til med forberedelsene!


Til klubbrådgiveren:


Tips til hva du kan gjøre før 15. februar.

Selv om prosjektplattformen midlertidig stenges, betyr det ikke at hele årsplanen til klubben må forskyves.

Enkle steg for at prosjektarbeidet i klubben kan fortsette som vanlig:
1Bli kjent med opplæringstilbudene om digitale prosjekter på 4h.no: Presentasjonen «Kom i gang med prosjektplattformen», opplæringsvideoer om digitale prosjekter, informasjonssider om digitale prosjekter.
2Oppfordre medlemmene til å forberede seg til åpningen av prosjektplattformen i februar (se stegene beskrevet over).
3Bli med på opplæringstilbudene om digitale prosjekter i 4H-fylket ditt (eks. digitale klubbrådgiversamlinger, et webinar eller en fysisk samling).
4Anbefalt frist for å levere plan for 4H-prosjektene i klubben endres fra 1. mars til 15. april. Men husk: Hvis dere trenger litt ekstra tid til neste år, så er det helt greit!

4H Norge jobber med en plan for opplæring i forbindelse med bruk av digitale prosjekter. Følg derfor med på oppdateringer fra oss på nyåret. Masse lykke til i mellomtiden!


 

Rapporterte feil ved bildeopplastning prosjektplattformen

Det ble rapportert tilfeller der brukere fikk feilmelding, da de skulle laste opp bilder på prosjektplattformen i høst/vinter. Vi ønsker å høre fra dere som opplevde dette problemet, slik at vi kan jobbe for å forbedre løsningen. Det er fint om du tar deg tid  til å besvare noen enkle sprøsmål, som kan hjelpe oss i dette forbedringsarbeidet.