Her kan man finne lenker til opptak og presentasjoner
Se på opptak
Opplæring klubbrådgivere 24.1.2024
Last ned presentasjoner (pdf)
Her kan man finne lenker til opptak og presentasjoner
Se på opptak
Opplæring klubbrådgivere 24.1.2024
Last ned presentasjoner (pdf)
14.6.2024
Hvorfor kan man ikke lengre opprette felles- eller gruppeprosjekt?
Det nye 4H-løpet legger til rette for at medlemmer nå kan samle poeng ikke bare med oppdrag, men også med verv og arrangement. Det betyr at det blir mye mer variasjon i hva slags aktiviteter blir inkludert. Derfor var det ikke mulig å kunne fortsette med gruppeprosjekter, dvs ett prosjekt som blir delt over flere medlemmer. Det er fordi poeng som kommer fra verv og deltakelse på arrangement blir tildelt individuelt. Siden prosjektplattformen skal registrere og vise alle poeng, inkludert de fra verv og arrangement, var vi nødt å gå tilbake til individuelle prosjekter.
Det betyr at alle får sitt eget prosjekt med en del som er individuell (planlegging og evaluering) og en del som kan bli felles (arbeid med oppdrag). I planlegging skal de fortelle generelt om hva de planlegger å lære og gjøre i 4H i løpet av året. Felles oppdrag er delte oppdrag, og det betyr at det er ett oppdrag som flere kan jobbe i. Det kan være en person som rapporterer om oppdraget for alle.
Hvordan kan man legge til fellesoppdrag?
Et medlem kan opprette oppdraget og legge det til i prosjektet sitt. Eller en klubbrådgiver kan gjøre det i et prosjekt den har ansvar for, ved å bruke «Rediger prosjekt» fanen. Det er nå mulig å legge til oppdrag under fanene «Planlegging» og «Gjennomføring». For å legge til andre, må man trykke på «Rediger deltakere» til høyre av oppdraget. Da åpnes en oversikt med medlemmer i klubben og kan man legge til andre medlemmer. Oppdraget blir lagt til automatisk i prosjektene til de andre medlemmene. Det er mulig å legge til eller slette medlemmer under gjennomføringen. Det betyr at det er mulig å legge til hele klubb og slette de som ikke var med på aktiviteten etterpå.
I planleggingen kan et medlem for eksempel skrive noe få setninger om at den skal samarbeide med andre. Selv når man har et samarbeid kan man ha ulike roller eller ansvar. Da kan et medlem for eksempel skrive at den skal ta ansvar det ene oppdraget, mens andre tar ansvar for andre oppdrag. Og i evalueringen kan de skrive hvordan de syns samarbeidet var uten at alle andre ser det.
Vi ønsker at alle 4H-medlemmer har et aktivt forhold til prosjektarbeidet, dvs at de arbeider med planlegging, gjennomføring og evaluering av det de gjør i 4H i løpet av året. Det er det som skaper læring, ikke nødvendigvis å gå på tur med klubben. Dersom man kun deltar i gruppeprosjekter hvor andre rapporterer for deg, får man ikke bygge den erfaringen med prosjektarbeidet.
Så utgangspunktet i 4H-løpet er at alle 4H-medlemmer jobber med sine prosjektaktiviteter, som er en individuell blanding av oppdrag, arrangement og verv, men at vi skaper mulighet å arbeide med oppdrag i en gruppe.
Her kan man finne lenker til opptak og presentasjoner
Se på opptak
Opplæring klubbrådgivere 24.1.2024
Last ned presentasjoner (pdf)
Her kan du lese og laste ned diverse brosjyrer og artikler
Informasjonsbrosjyre om 4H-løpet for klubbrådggivere: Last ned brosjyren (PDF) (2MB)
Informasjonsbrosjyre om 4H-løpet for medlemmer: Last ned brosjyren (PDF) (270KB)
Sider fra medlemsbladet AKTIViTET, som viser veien til plaketten:
I 4H-løpet samler medlemmene poeng. Man må ha 1000 poeng for å motta plaketten og plakettvitnemålet.
Man samler poeng på tre måter:
Det vanlige er følgende oppsamling av poeng per år:
Det som er fint nå er at hver enkelt bestemmer om de vil samle mer eller færre poeng enn det som er «vanlig». Det er en maksimumsgrense på 250 poeng per år. Da må man gjøre en ekstraordinær innsats. Vi har gjort det slik for å hindre at medlemmer skal jakte etter poeng, istedenfor å bruke energien sin på gjennomføring og læringsprosessen.
Medlemmer kan fint være med i 4H uten å skulle oppnå plaketten. Det er mye gøy og lærerike opplevelser å være med! Uansett kan man få en attest med det man har gjort likevel.
I det nye 4H-løpet får man ikke bare automatisk poeng når man får et verv i klubbstyret, men også når man tar på seg fylkes- eller nasjonale verv, delta på opplæringskurs i 4H eller delta på store arrangementer, som har påmelding gjennom 4h.no.
Nysgjerrig? Her er poengtall for andre verv, kurs og arrangement!
I det nye 4H-løpet får man automatisk poeng når man får et verv i klubbstyret. Disse kan man kombinere med for eksempel poeng for deltakelse på styrevervkurs og oppdrag om ulike oppgaver man kan ha i klubben. Men blir vervet avsluttet i løpet av året, da forsvinner poeng igjen.
Nysgjerrig? Her er poengtall for ulike styreverv i klubben og andre aktiviteter!
4H sitt viktigste medlemsledd, landsmøtet, vedtok i 2022 at plakettløpet endres til et aktivitetsbasert løp. Målet er at medlemmene vår gjennom løpet opplever at de lærer noe, at de mestrer noe og at de betyr noe.
4H-løpet blir aktivitetsbasert
I 4H kan medlemmer delta i forskjellige aktiviteter. De kan bl.a. gjennomføre 4H-prosjekter, delta på og bidra til store og små arrangementer og lære aktiv om demokrati i klubbstyre eller som instruktør. Dagens plakettløpet går over 7 år og er kun knyttet til 4H-prosjekter. Landsmøtet representerer våre medlemmer og har vedtatt i 2022 at plakettløpet endres til et aktivitetsbasert løp.
Samle poeng i 4H-løpet
Det nye 4H-løpet blir et poengbasert løp. Et medlem skal samle 1000 poeng i hele løpet og kan først få plaketten det året de fyller 18 år. I det nye 4H-løpet får medlemmer ikke bare poeng for gjennomføring av oppdrag, men også for å være en aktiv 4H-er, f.eks. ved å være styremedlem, bidra i arrangørkomiteen eller stille som instruktør. Dessuten blir det lettere å tilpasse 4H-løpet individuelt ved å samle flere eller mindre poeng i et år.
4H-arbeid gjennom året
Et år i det 4H-løpet har fortsatt prosjektstrukturen. Det betyr at medlemmer skal planlegge hva de ønsker å lære og gjøre i løpet av året, at de gjennomfører planen sin og at de evaluerer prosjektet sitt før de leverer det til godkjenning. Men prosjektplanen blir nå en årsplan hor medlemmer planlegger hva de har tenkt å jobbe med i 4H dette året.
For de fleste blir det fortsatt individuelt arbeid ved å gjennomføre 4H oppdrag. Men de kan nå velge per 4H-oppdrag om de jobber alene eller i lag med andre. Og når ting ikke går som planlagt, blir det lettere å tilpasse prosjektet underveis. I tillegg får medlemmer også noen poeng for deltakelse på store arrangement som storkurs, fylkeleir, landsleir og nordisk leir.
4H-medlemmer skal være aktive og sosiale medlemmer og derfor må 4H-medlemmer fortsatt delta på minst 50% av klubbaktiviteter for å kunne få overført poeng i slutten av året.
Verv og aktive roller i 4H gir også poeng
Medlemmer som ønsker å være aktiv i klubbstyret, som instruktør eller som medarrangør kan konsentrere seg på vervet sitt uten å bruke mye tid og energi til å gjennomføre et prosjekt i tillegg. De får også poeng når de delta på opplæringskurs av 4H, som styrevervkurs og instruktørkurs. Styreverv og deltakelse på kurs og arrangement blir automatisk overført fra medlemsregisteret.
Lettere å tilpasse 4H-løpet
Det 4H-løpet blir poengbasert og fleksibelt. Det betyr at det blir lettere for medlemmer til å tilpasse veien til plaketten sin individuelt. Men det er først i det året et medlem fyller 18 år at de kan få plakett. Derfor forventer vi at medlemmer fortsatt satser på å få plaketten i lag med årskullet sitt.
Prosjektplattformen for det aktive 4H-året
Prosjektplattformen blir det sentrale verktøyet for det aktive 4H-året, både for medlemmer og klubbrådgivere. Plattformen blir ikke erstattet med et helt nytt system, men får en stor oppdatering med ny flyt og funksjoner. I tillegg skal vi gjennomføre mange små endringer som forbedrer opplevelsen med arbeidet i 4H-året.
4H-historikken på Min Side
På Min side får medlemmer historisk oversikt over alle oppdrag, verv, aktive roller og aktiviteter de har fått poeng for i hele 4H-løpet. Medlemmer kan samle maks 250 poeng i ett år. Dersom de har klart å samle mer enn 250 poeng i ett år, får de overført 250 poeng i 4H-løpet sitt, men alle poenggivende aktivitetene som de har gjennomført viser i oversikten. Klubbrådgivere får også tilgang til den oversikten for sine medlemmer, slik at de kan følge med hvor medlemmene er i 4H-løpet sitt.
Få oppdateringer
Vi legger ut ny informasjon fortløpende om det nye 4H-løpet her, gjennom nyhetsbrevene og i sosiale medier.
Vi kan ikke bruke den gamle og den nye prosjektplattformen samtidig. Vi overfører derfor alle godkjente prosjekter for alle aktive medlemmer til det nye poengsystemet. Disse prosjekter får tildelt 120 poeng for et juniorprosjekt og 160 poeng for et seniorprosjekt. Aspirantprosjekt er ikke del av det nåværende plakettløpet og får derfor ingen poeng ved overgangen.
Nesten i mål med plakettløpet?
Det er mulig å bestille fagskjold sølv og gull i 2024-25 til medlemmer som snart skal ferdigstille plakettløpet. Da kan de fullføre merkene sine på den gamle måten. Disse kan bestilles i 4H-butikken.
Hvor skal man jobbe med det nye 4H-løpet?
Den oppdaterte prosjektplattformen ble lansert 1. februar 2024 og er det sentrale verktøyet for arbeid med ditt aktive 4H-år. I tillegg er også Min side oppdatert. Gå til Mine aktiviteter/Mitt 4H-løp og der ligger alt om historikken din i 4H.