Her finner du gode fototips.
1. Bli kjent med lyset
Fotografi betyr “å male med lys”, og da er det logisk at du må tenke over hvilket lys du har til rådighet. Lær deg derfor å forstå og utnytte lyset. Hva slags type lys er det? Hvilken retning kommer lyset fra? Kan du utnytte det til din fordel?
Lys kan skape spennende former, eller det kan ha en særegen karakteristikk som gir bildene et helt eget uttrykk. Tenk forskjellen mellom de skarpe linjene direkte sollys skaper og det bløte, gylne lyset når sola er på vei ned.
Midt på en solrik dag vil du oppleve å få skarpe, tydelige skygger, noe som kan være forstyrrende i landskapsbilder og direkte uflatterende i portretter. For å unngå harde skygger rundt øyne og nese når du fotograferer mennesker, kan du supplere med et eksternt lys eller bruke blits. I tillegg kan du bruke en reflektor. En reflektor er en stor, reflekterende skjerm som gir lys der det vanligvis hadde vært skygger. Du kan også be personen(e) plassere seg vekk fra solen, og til et skygget område. I skyggen er lyset bløtere og jevnere.
I sollys kan det også være utfordrende å eksponere bildet riktig, slik at du får partier som blir alt for lyse eller alt for mørke. Om kameraet ditt har en HDR-funksjon, kan du prøve deg frem med denne. Da vil kameraet ta flere ulike eksponeringer og sette sammen til ett bilde, hvor alle områder forhåpentligvis er mer korrekt eksponert.
Overskyede dager vil på sin side gi mindre skygger og jevnere belysning. Skyene fungerer som naturlig diffusjon.
Utover ettermiddagen og på kvelden blir skyggene mykere, og bildene vil få en helt annen stemning. I penvær er det timene rett etter soloppgang, og rett før solnedgang som gir det vakreste lyset. Disse to tidspunktene kalles «den gylne time», og da får du langt mykere og varmere lys enn midt på dagen.
Direkte sollys gir skarpe, tydelige skygger som kan skape spennende former.
Utover kvelden og under «den gylne time» får du et vakkert, mykt og gyllent lys.
2. Tenk komposisjon
Et bilde blir bedre om det skaper et inntrykk av dybde. Finn et element som kan ligge i forgrunnen og lede innover mot det du virkelig ønsker å ta bilde av. Se etter forgrunn, midtgrunn og bakgrunn i din komposisjon. Dette skaper dybde og tredimensjonalitet i bildet.
3. Ledende linjer
Se etter ledende linjer som for eksempel en sti, vei, bro, et gjerde etc., som leder øyet innover mot hovedmotivet. Dette skaper også dybde og tredimensjonalitet i bildet.
4. Pass på bakgrunnen
Hva ønsker du å ta bilde av? Vel så viktig er det å tenke over hva du ikke ønsker å ha med i bildet. En forstyrrende bakgrunn eller distraherende elementer kan ødelegge bildet (f.eks søppelbøtter, strømskap, parkerte biler etc.). Ofte kan du rette på det med å ta et skritt til siden slik at bakgrunnen endres eller gå nærmere slik at motivet fyller bilderammen og uvesentligheter ikke kommer med. Det er for eksempel veldig kjedelig å oppdage at personen du har tatt bilde av, har en lyktestolpe som vokser opp fra hodet.
En annen måte å luke vekk distraherende elementer, er å bruke større blenderåpning på kameraet (f.eks f/1.4, f/2 eller f/2.8). Da blir hovedmotivet skarpt og bakgrunnen uskarp/«blurry». En uskarp bakgrunn vil også skille hovedmotivet fra bakgrunn og dermed skape dybde i bildet. På mobilen, kan du bruke «portrett-modus» som gir effekten av uskarp bakgrunn.
Ønsker du derimot at bakgrunnen skal komme bedre frem (ved f.eks landskapsfotografering), bruker du en mindre blenderåpning (f.eks f/5.6, f/8, f/11). Jo mindre blenderåpning, jo skarpere bakgrunn.
5. Gå ned på øyehøyde
Når du har motiver som er lavere enn deg selv, for eksempel blomster, dyr eller barn, bør du komme deg ned på øyehøyde når du fotograferer, f.eks ved å sette deg ned på kne eller legge deg på magen.
Dette gir deg mer interessante bilder – til dels fordi du vil få himmelen og ikke bakken eller gresset under motivet som bakgrunn, og fordi du vil få en nærere forbindelse med motivet når du er på øyehøyde med det.
6. Gå nærmere
Ved fotografering av mennesker og dyr, blir bilder ofte bedre ved å gå nærmere eller zoome inn. Et portrett der ansiktsuttrykk kommer tydelig fram, er ofte mer interessant enn et intetsigende bilde langt unna. Et tettere utsnitt gir nærere kontakt med motivet, samtidig som du fjerner elementer som forstyrrer. Hovedmotivet kommer klart frem og bildet blir mer spennende.