Men hvem avgjør hvilke saker som skal opp?

Hvordan melde inn en sak til årsmøtet i klubben?

På et årsmøte i klubben kan innkallingen og saksliste se slik ut: 

Eksempel sakliste til Årsmøte

I klubben har alle medlemmene stemmerett på årsmøtet.

Dersom du som medlem har en ide eller noe du mener klubben må diskutere på årsmøtet, må du melde dette til styret minst 5 dager før årsmøtet. Dette står i vedtektene (lovene) for 4H-klubber (DOCX, 84KB).  Din sak vil da bli tatt opp under sak nr. 6 (se bilde overfor).

Hvordan endre verv i medlemsregisteret?

Avslutt verv ved å:

1. Logg inn på min side.
2. Trykk på "Min klubb"  - gå videre inn på "For tillitsvalgte".

3. For å avslutte vervet går du på "Tillitsvalgte" og velger riktig verv og setter inn sluttdato for vervet. 

Legg inn nytt verv ved å:

1. Logg inn på min side.
2. Trykk på "Min klubb"  - gå videre inn på "Medlemmer". 
3. Finn riktig medlem og marker dette - trykk på "redigere verv", velg type verv, verv og startdato.
 

Det er samme fremgangsmåten for å legge inn klubbrådgiver, men man må i tillegg gi beskjed til kontingent@4h.no om nye klubbrådgivere for opprettelse av tilgang til "Min klubb" og prosjektportalen. 

 

Det er viktig at du gjør dette/registrerer det nye styret FØR du setter sluttdato på deg selv - hvis du gjør det mister du rettighetene til å gjøre endringer.

Ta kontakt med 4H-kontoret om du trenger hjelp: 4Htrondelag@4H.no

 

Hvordan melde inn en sak til årsmøte i 4H Trøndelag? 

På årsmøtet i klubben blir det avgjort hvem av medlemmene som skal ha stemmerett på fylkesårsmøtet (se sak 9c på bildet overfor). Ofte blir disse kalt for delegat eller årsmøterepresentant. 

Årsmøtet skal i følge vedtektene (PDF, 153KB) behandle følgende saker: 

  • Valg av referent til å føre protokollen
  • Valg av to (2) representanter til å underskrive protokollen sammen med ordføreren 3)
  • Forretningsorden for årsmøtet
  • Årsmelding fra fylkesstyret
  • Revidert regnskap
  • Prinsipielle spørsmål reist av landsstyret, eller saker som klubbene eller fylkesstyret ønsker å drøfte. Slike saker skal være kommet til fylkesstyret senest seks (6) uker før årsmøtet. 
  • Arbeidsplan 
  • Budsjett
  • Tilsetting av revisor
  • Valg

 

Mange velger å dele opp sakene, og saklista kan derfor se litt annerledes ut. 

Vedtektene til fylket sier at disse har rett til å sende inn saker til fylkesårsmøtet: 

  • 4H-fylkesstyret
  • 4H-klubbene
  • medlemsorganisasjonene
  • de valgte årsmøterepresentantene (fra klubbene)

Fristen for å sende inn saker til årsmøtet i fylket er i følge vedtektene 6 uker før møtet, for 2025 vil dette bety at fristen er 1 .februar.