I november er det årsmøte i 4H-klubbene og i mars er det årsmøte i 4H Trøndelag. På årsmøtet diskuterer og stemmer man over hva som skal skje framover.
Men hvem avgjør hvilke saker som skal opp?
Hvordan melde inn en sak til årsmøtet i klubben?
På et årsmøte i klubben kan innkallingen og saksliste se slik ut:
I klubben har alle medlemmene stemmerett på årsmøtet.
Dersom du som medlem har en ide eller noe du mener klubben må diskutere på årsmøtet, må du melde dette til styret minst 5 dager før årsmøtet. Dette står i vedtektene (lovene) for 4H-klubber. Din sak vil da bli tatt opp under sak nr. 6 (se bilde overfor).
Hvordan melde inn en sak til årsmøte i 4H Trøndelag?
På årsmøtet i klubben blir det avgjort hvem av medlemmene som skal ha stemmerett på fylkesårsmøtet (se sak 9c på bildet overfor). Ofte blir disse kalt for delegat eller årsmøterepresentant.
Årsmøtet skal i følge vedtektene behandle følgende saker:
- Valg av referent til å føre protokollen
- Valg av to (2) representanter til å underskrive protokollen sammen med ordføreren 3)
- Forretningsorden for årsmøtet
- Årsmelding fra fylkesstyret
- Revidert regnskap
- Prinsipielle spørsmål reist av landsstyret, eller saker som klubbene eller fylkesstyret ønsker å drøfte. Slike saker skal være kommet til fylkesstyret senest tre (3) måneder før årsmøtet.
- Arbeidsplan
- Budsjett
- Tilsetting av revisor
- Valg
Mange velger å dele opp sakene, og saklista kan derfor se litt annerledes ut.
Vedtektene til fylket sier at disse har rett til å sende inn saker til fylkesårsmøtet:
- 4H-fylkesstyret
- 4H-klubbene
- medlemsorganisasjonene
- de valgte årsmøterepresentantene (fra klubbene)
Fristen for å sende inn saker til årsmøtet i fylket er i følge vedtektene 3 måneder før møtet, for 2020 vil dette bety at fristen er 20.desember.