I november er det årsmøte i 4H-klubbene og i mars er det årsmøte i 4H Oppland. På årsmøtet diskuterer og stemmer man over hva som skal skje framover.
Men hvem avgjør hvilke saker som skal opp?
Hvordan melde inn en sak til årsmøtet i klubben?
På et årsmøte i klubben kan innkallingen og saksliste se slik ut:
I klubben har alle medlemmene stemmerett på årsmøtet.
Dersom du som medlem har en ide eller noe du mener klubben må diskutere på årsmøtet, må du melde dette til styret minst 5 dager før årsmøtet. Dette står i vedtektene (lovene) for 4H-klubber. Din sak vil da bli tatt opp under sak nr. 6 (se bilde overfor).
Hvordan endre verv i medlemsregisteret?
Avslutt verv ved å:
1. Logg inn på min side.
2. På klubbsiden, trykk på fanen som heter verv. Du får da opp en oversikt over de som sitter
i styret nå.
3. De som går ut av styret fjerner du ved å trykke på knappen valg foran navnet. Fyll deretter
inn datoen de sluttet i vervet (vanligvis dato for årsmøtet) i feltet "sluttdato".
4. Trykk på "lagre"-knappen
Legg inn nytt verv ved å:
1. Logg inn på min side.
2. På klubbsiden, trykk på "legg til"-knappen.
3. Legg inn vervinformasjon (ny). (Komite= klubbverv, vervkode = type verv)
4. Sett inn datoen de startet i vervet (vanligvis årsmøtedato) i feltet "fra dato", og fyll inn
medlemmets medlemsnummer i feltet for aktør. Om du ikke vet medlemsnummeret, trykk
på søkeknappen ved siden av aktørfeltet og du kan søke i klubbens medlemsliste.
5. Trykk på "lagre"-knappen.
Det er viktig at du gjør dette/registrerer det nye styret FØR du setter sluttdato på deg selv - hvis du gjør det mister du rettighetene til å gjøre endringer.
Ta kontakt med Johan dersom du trenger hjelp! (turi.elise.kaus@4h.no)
Hvordan melde inn en sak til årsmøte i 4H Oppland?
På årsmøtet i klubben blir det avgjort hvem av medlemmene som skal ha stemmerett på fylkesårsmøtet (se sak 9c på bildet overfor). Ofte blir disse kalt for delegat eller årsmøterepresentant.
Årsmøtet skal i følge vedtektene behandle følgende saker:
- Valg av referent til å føre protokollen
- Valg av to (2) representanter til å underskrive protokollen sammen med ordføreren 3)
- Forretningsorden for årsmøtet
- Årsmelding fra fylkesstyret
- Revidert regnskap
- Prinsipielle spørsmål reist av landsstyret, eller saker som klubbene eller fylkesstyret ønsker å drøfte. Slike saker skal være kommet til fylkesstyret senest tre (3) måneder før årsmøtet.
- Arbeidsplan
- Budsjett
- Tilsetting av revisor
- Valg
Mange velger å dele opp sakene, og saklista kan derfor se litt annerledes ut.
Vedtektene til fylket sier at disse har rett til å sende inn saker til fylkesårsmøtet:
- 4H-fylkesstyret
- 4H-klubbene
- medlemsorganisasjonene
- de valgte årsmøterepresentantene (fra klubbene)
Fristen for å sende inn saker til årsmøtet i fylket er i følge vedtektene 3 måneder før møtet, for 2020 vil dette bety at fristen er 14.desember.