Voksenledere har fortsatt mulighet å melde seg på.
Påmeldingsfrist for medlemmer var 14. januar, så det er dessverre for sent å melde seg på :)

Her finner du alt du trenger å vite om kurset
(Synes du det er for mye å sette seg i? Be om hjelp - både foreldre, klubbrådgivere og oss på kontoret hjelper deg med glede👌)

Hva er et Styrevervkurs og kurs for Friluftshelter?

Styrevervkurs er kurs i de ulike rollene i et styre og hvordan oppgavene utføres, spesielt i 4H. Kurset er for de som er valgt inn som representanter i styret i 4H-klubbene sine. Dette kurset er for de som allerede kjenner til vervet sitt, eller bare vil være med på moroa i 4H.

Sammen med andre tillitsvalgte i 4H-klubbene i fylket vil dere få en opplæring i vervet deres og tilegne dere en kunnskap som ikke bare er nyttig i 4H, men også i andre sammenhenger.  Instruktørene har planlagt en helg med mye læring, lek og moro, så her er det bare å melde seg på! 


Arrangører:  Utstein 4H, Rogaland 4H 

Utstein 4H holder til på flotte Mosterøy, like utenfor Stavanger. De har nå gleden av å invitere dere til Styrevervkurs.  

Sted: Mosterøy Skole, Vodlaveien 1, 4156 Mosterøy 
Denne gang, som for to år siden, blir det soving i klasserom. 


Når du melder deg på skal du kunne velge ett av følgende kurs:

  • Kurs 1: Leder/nestleder
    Dette er kurset for deg uten ledererfaring. Hvordan lede ett møte? Hvilken oppgave og ansvar følger vervet? Hvordan få til et godt samarbeid med resten av klubben og klubbstyret? Delegering av ansvar.  
     
  • Kurs 2: Sekretær
    For å dokumentere hva som skjer i klubben trenger du oversikt. Gjennomgang av møteboka, innkalling, referat, medlemsregister, årsmelding og årsplan. 
     
  • Kurs 3: Kasserer
    Kurset inneholder regnskap og budsjett, vi gjennomgår oppgaver og ansvarsområder som følger dette vervet. Hvordan kan klubben få inntekter? Økonomisk planlegging, årsavslutning og rapportering.
     
  • Kurs 4: Styremedlem
    Dette er ofte første verv for mange. Innføring i styrearbeid generelt. Hva kjennetegner de forskjellige verva? Styremedlemmet må sette seg godt inn i det de andre i styret gjør og være klar til å overta deres ansvar når det blir nødvendig.
     
  • Kurs 5: Startkurs
    For deg som er 12 år (født i 2013) eller yngre. Kurset vil ha flere pauser, være engasjerende og interaktivt. Slik at vi lærer og har det gøy gjennom dagen.
    Vi starter med grunnleggende informasjon om hva det vil si å være i et klubbstyre, hva 4H er og hvordan drive en 4H klubb.

     
  • Kurs 6: Friluftshelt
    Dette kurset er åpent for alle medlemmer (med eller uten uten styreverv) som føler seg klar til å sette igang kjekke aktiviteter og dra med seg andre medlemmer i sin eller naboklubb 🥾🏕️🥾.

    Liker du å lage mat på bål, være på tur og synes at enda flere 4H-ere bør få oppleve det samme? Vil du bidra til at flere får gode naturopplevelser, da kan du bli en friluftshelt! Friluftshelt kan være det perfekte 4H-prosjektet for en senior som kanskje har hatt «Friluftsliv» som prosjekt tidligere, og som nå har lyst til å ta mer ansvar for andre.  
     
    En friluftshelt lærer selv grunnleggende kunnskap om friluftsliv og hvordan man kan ta med andre barn og unge på tur og friluftsaktiviteter.  
    Her har vi plass til 15 deltakere og ønsker at flest mulig klubber skal være representert. Fint om klubbstyret avgjør hvem som skal være klubbens representant. 

     
  • Alumn, voksenleder, arrangør
    Vi er avhengig av voksenledere som skal passe på "sine" medlemmer og det er viktig at alle ledere melder seg også på. Dere bruker samme påmeldingsknapp og velger "Alumn, voksenleder, arrangør" kategori. Dere får delta gratis, selvsagt!

Pris og påmelding:

Det koster 800 kr å delta i kurs for klubbmedlemmer. Dette dekker kursminne, all mat, kurs og kursutstyr som kan trenges. Vi sender samlet faktura til klubbene i etterkant av kurset (for alle deltagere).

Deltager: For å melde deg på - trykker du på den grønne Påmeldingsknappen øverst på siden. Du trenger ditt medlemsnummer + passord for å melde deg på. Melde deg på kun ett (1) kurs. Husk å trykke på Faktureringsknappen helt til slutt. Du får en mail med en gang som viser at du er påmeldt.

Mangler passord? Om du mangler passord, kan du be om å få dette på e-post via hjemmesiden. Du må ha e-post adresse registrert i medlemsregisteret. Mangler du dette, kan du be klubbrådgiver Om hjelp. 

Påmeldingen er bindende. Dette betyr at dersom du må melde deg av arrangementet etter at påmeldingsfristen er over (14. Januar), må du likevel betale deltakeravgift. Unntaket er dersom du blir syk og kan vise til attest fra legen. Dersom dette skulle skje, må du snarest sende en mail eller ringe til Tamara. 

Voksenleder: 1 voksenleder pr 10. Deltaker. Her oppfordrer vi klubbene til å samarbeide slik at det ikke nødvendigvis må være en voksenleder pr klubb. Som voksenleder har du ansvar for medlemmene og hjelpe arrangørklubben med enkle oppgaver. Dette er en flott mulighet til å bli kjent med flere voksne og frivillige i 4H. 

Som Voksenleder vil du ikke ha mulighet til å medle deg på styrevervkursene, det er forbeholdt medlemmene.

P.S. egen påmelding til Årsmøte den 16. februar 2025 og det koster ingenting å delta.

Alumner, arrangører og voksenledere betaler ikke. 


Program (med forbehold for endringer)

Fredag 14.02.2025

18.00-18.40  Registrering og innkvartering ved Mosterøy skole 
18.30             Møte for de med matallergier sammen med matansvarlig 
18.45             Fellessamling  
19.00-19.45  Middag
20.00-20.15  Fellessamling – kursfordeling
20.15-21.30  Kurs i tildelte klasserom 
20.30-21.00  Møte for Voksenledere
21.30-23.30  Miljøtorg, kveldsmat
24.00             Ro i sovesalen og God Natt      

Lørdag 15.02.2025

07.00-08.00  Garderober/Dusjer er åpne 
07.30             God morgen
08.00-8.45    Frokost serveres
09.00-10.00  Besøk av Martin Holmen - styreleder i Sentralstyre i 4H Norge
10.00-12.00  Kurs i tildelt klasserom 
10.00-13.00  Aktivitet for Voksenlederne, inkl mat 
12.00-13.00  Lunsj 
13.00-16.00  Kurs i tildelt klasserom med evaluering  
16.00             Mellommat 
16.30-18:00  Aktiviteter sammen med Fylkesstyret 
18.00-19.30  Miljøtorg og oppkledning til middag.
                       Garderober/Dusjer er åpne.           
19.30-21.30  Middag  serveres. Årets tema er “magi” (for antrekk(!) og underholdning)💫  
21.30             Disco 
24.00             Ro i sovesalen og God Natt 

Søndag 16.02.2025

08.15             God morgen                                                                                                                       
08.30             Frokost serveres  
08.30-09.30  Pakking og rydding
                       (avreise for de som ikke deltar på Årsmøte)
09.30-10.30  Årsmøteopplæring 
10.30             Registrering av delegater til årsmøte    
11.00             Årsmøte i 4H Rogaland 
11.45-12.30  Pause m/lunch + mulighet for å pakke med skiva for turen hjem  
12.30             Årsmøtet fortsetter 
15.00             Årsmøtet slutt.                            
15.15             Pakking og heimreise        
16.00             Slutt          


Felles transport

Vi sørger for at alle kommer seg frem og avhengig av behovet setter vi opp enten busser fra nord og sør i fylket eller shuttle fra Stavanger sentrum/Fergekaia osv. Vi finner den beste løsningen som vil passe alle.

Det er viktig at dere melder dere på tidlig nok og tar kontakt dersom dere lurer på noe 🍀.


Påmelding stenger 14. januar 2025 (påmelding for voksenledere stenger 1. februar 2025).


Har du spørsmål eller vil bidra?

Ta kontakt med Tamara Kuklina
Tlf: 48 21 62 48 
tamara.kuklina@4h.no