Er du junior eller senior, da må du skrive ned faktiske utgifter og inntekter under fanen Økonomi. Har du laget budsjett, da kan du sammenligne budsjettet med de faktiske kostnadene og inntektene.
-
Bestem hva du vil gjøre i 4H-året ditt
Det fins 3 måter å samle poeng til 4H-plaketten i løpet av året:
- Velg og gjennomfør ulike oppdrag (alene eller i lag med andre)
- Still som styremedlem i klubbstyret eller andre styrer i 4H
- Delta på større kurs og arrangementer (fylke, nasjonal, internasjonal)
Du jobber i prosjektplattformen med planlegging og evaluering av 4H-året ditt. Der velger du også oppdrag og viser hvordan du har gjennomført dem. Poeng for verv og arrangementer blir automatisk registrert i medlemsregisteret.
Vil du heller bruke et papir prosjekthefte, da må du snakke med klubbrådgiveren din.
-
Merk oppdrag i oppdragsbanken som favoritt
Prosjektplattformen åpnes 1. januar, men oppdragsbanken er alltid tilgjengelig.
- Logg deg på og gå til Oppdragsbanken
- Trykk på kløveren i hjørnet av oppdraget du liker
- Kløveren blir grønn, og oppdraget merkes som favoritt
- Favorittoppdrag kan enkelt legges til når du planlegger prosjektet ditt
-
Opprett et prosjekt i prosjektplattformen
Prosjektplattformen åpnes 1. januar. Da kan du opprette et nytt 4H-prosjekt:
- Logg deg på og trykk på 4H-prosjekter
- Velg 4H-plattformen og opprett et prosjekt
- Godkjenn Vilkår, så er du i gang
-
Planlegg 4H-året ditt
Lag prosjektplanen din ved å fylle ut alle menypunkter i fanen Planlegging:
- Endre Prosjekttittelen slik at den forteller hva du skal gjøre dette året
- Svar på spørsmålene i Planlegging
- Velg Oppdrag eller opprett et eget oppdrag
- Legge til Avtaler med f. eks. foresatte eller andre medlemmer
- Seniorer: Lag et enkelt Budsjett
- Send planen til klubbrådgiveren og vent på godkjenning
Start i god til med planen din! Vi anbefaler at du sender inn planen til godkjenning senest 1. mars. Da har du god tid til å jobbe med 4H-prosjektet ditt.
-
Hvordan samarbeide med andre?
Du kan dele et eller flere oppdragene med andre medlemmer eller delta i et fellesoppdrag i hele klubben. Det gjør du slik:
- Opprett ditt eget prosjekt
- Lag en plan, men ikke legg til oppdrag ennå
- En person oppretter oppdraget og legget til de andre deltakerne:
- fellesoppdrag for hele klubben: du får oppdraget automatisk i prosjektet ditt
- Samrbeid med andre medlemmer: avtal hvem oppretter oppdraget; de andre får oppdraget automatisk i prosjektet sitt
- Skal du legge til et delt oppdrag:
- velget oppdrag fra oppdragsbanken, eller opprett et eget oppdrag
- finn oppdraget under Valgte oppdrag og trykk på Rediger deltakere
- Kryss av alle som skal delta og trykk på knappen Endre deltakere
- Alle deltakere får oppdraget automatisk i prosjektet sitt
Viktig å huske:
- Bare oppdrag blir delt, resten av prosjektet må medlemmer selv fylle ut
- Alle jobber i samme oppdrag:
- ikke jobb samtidig i oppdraget, da kan man overskrive det en annen har gjort
- ikke slett tekst eller bilder, med mindre det er avtalt
- skriv navnet ditt når du skriver tekst eller laster opp bilder
- tekst, bilder og annet vedlegg er synlig for alle
- Ikke legg til eller slett deg selv eller andre fra oppdraget, men mindre det er avtalt
- Sletter du deg selv fra oppdraget, da mister du tilgang med en gang. En annen deltaker kan legge deg til igjen
-
Rapporter underveis
I fanen Gjennomføring kan du legge til ekstra oppdrag og rapportere hvordan det har vært å jobbe med hvert enkelt oppdrag:
- Du kan skrive tekst
- Du kan laste opp bilder
- Du kan laste opp andre filer, som Office-dokumenter, pdf og lydfile
- Du kan ikke laste opp en video, men du kan lime inn en YouTube-lenke i tekstfeltet
- Du kan lenke til andre nettsteder eller skylagringsplasser
Er du ferdig med oppdraget, da må du velge en status for oppdraget:
- Ferdig
- Delvis ferdig
- Skal ikke med
-
Noter utgifter og inntekter i prosjektet ditt
Er du junior eller senior, da må du skrive ned faktiske utgifter og inntekter under fanen Økonomi. Har du laget budsjett, da kan du sammenligne budsjettet med de faktiske kostnadene og inntektene.
-
Evaluer året ditt
Se tilbake på 4H-året ditt og beskriv hvordan du har jobbet gjennom året:
- Gå tilbake og les hva du skrev i prosjektplanen. Fortell f.eks. hva du har lært og hvilke tips du har for et annet medlem som ønsker å gjøre det samme
- Last opp et bilde til framsiden av prosjektrapporten
- Fortell hvordan du skal vise 4H-året ditt på utstillingen
- Sjekk prosjektet ditt og pass på at alt er utfylt og at informasjonen stemmer
- Send til klubbrådgiver for vurdering og avslutning
-
Overfør poengene til Min side
Klubbrådgiveren sørger for at 4H-prosjektet ditt blir vurdert og avsluttet. Når prosjektet er avsluttet, blir det endelige poengtallet overført til medlemsregisteret. Oversikt over ditt 4H-løp på Min side blir da oppdatert med årets poeng og aktiviteter.
-
Feil, mangler eller spørsmål?
Har du oppdaget noen feil eller mangler på denne siden? Eller har du fortsatt spørsmål om 4H-løpet og 4H-prosjekter?