Har du oppdaget noen feil eller mangler på denne siden? Eller har du fortsatt spørsmål om 4H-løpet og 4H-prosjekter?
Trykk her for å sende en e-post til oss.
Har du oppdaget noen feil eller mangler på denne siden? Eller har du fortsatt spørsmål om 4H-løpet og 4H-prosjekter?
Trykk her for å sende en e-post til oss.
Her skal man legge inn hva man til slutt endte opp med å bruke av penger i 4H-prosjektet. Seniorer har allerede fylt ut et budsjett, og kan dermed se hva som er lagt inn i budsjettet når man legger inn de faktiske kostnadene.
OBS! Seniorer og juniorer har krav om å føre regnskap, aspiranter kan fylle ut hvis de vil.
Jeg betalte for de ulike tingene jeg satt opp i budsjettet
Da setter du inn summen ved siden av kolonnen budsjett, hvor det står "faktisk forbruk". Kanskje summen er helt lik med det du la inn i budsjettet, eller kanskje det kostet mindre eller mer. Du skriver hva du endte opp med å betale.
Jeg betalte for andre ting som jeg ikke satt opp i budsjettet
Av og til går ikke alt som planlagt, og man trenger kanskje noe mer enn det man først planlagte i prosjektplanen. Da kan du enkelt legge inn en ny utgift som ikke står i budsjettet fra før.
Kommentarer til kostnader
Skriv gjerne en kommentar til kostnadene i prosjektet ditt slik at det er lettere å forstå hvorfor man har brukt penger slik man har gjort.
Eksempel: "Jeg skrev i budsjettet at jeg skulle kjøpe en tursekk, men endte opp med å få låne en av naboen, så jeg slapp å kjøpe en selv."
Obs! Er du junior og ikke har ført budsjett og har heller ingen kostnader eller inntekter i regnskapet, kan man skrive kr 0 i regnskapet.
Et diagram øverst på økonomisidene endrer seg så fort man legger inn de faktiske kostnadene i regnskapet. Den viser sammenligningen mellom budsjett (lysegrønn farge) og regnskap (mørkegrønn farge). Målet er at kostnadene i budsjett og regnskap skal være tilnærmet lik, men som oftest går ikke alt som planlagt. Det er derfor helt greit hvis man har brukt litt mindre eller mer enn hva man la inn i budsjettet.
Nei. Budsjett og regnskap ligner på hverandre, men er ikke det samme:
Her skal man skrive hva man faktisk skaffet av penger i 4H-prosjektet. Seniorer har allerede fylt ut et budsjett, og kan dermed se hva som er lagt inn i budsjettet når man legger inn de faktiske inntektene.
Obs! Seniorer og juniorer har krav om føre regnskap. Aspiranter kan føre regnskap hvis de vil.
Jeg skaffet inntekt på de ulike tingene som jeg satt opp i budsjettet
Da setter man inn summen ved siden av kolonnen budsjett, hvor det står "faktisk inntekt". Kanskje summen er helt lik med det man la inn i budsjettet, eller kanskje man fikk mindre eller mer penger enn først antatt. Man skriver summen man endte opp med å få eller tjene.
Jeg skaffet inntekt for andre ting som jeg ikke satt opp i budsjettet
Av og til går ikke alt som planlagt, og man fikk eller tjente noe mer enn det man først planlagte i prosjektplanen. Da kan man enkelt legge inn en ny inntekt som ikke står i budsjettet fra før.
Kommentarer til inntekter
Skriv gjerne en kommentar til inntektene i prosjektet ditt slik at det er lettere å forstå hvordan man har tjent penger slik man har gjort.
Eksempel: "Jeg skrev i budsjettet at jeg skulle selge klær jeg ikke bruker, men fikk ikke solgt noe."
Obs! Er du junior og ikke har ført budsjett og har heller ingen kostnader eller inntekter i regnskapet, kan man skrive kr 0 i regnskapet.
Et diagram øverst på økonomisidene endrer seg så fort man legger inn de faktiske inntektene i regnskapet. Den viser sammenligningen mellom budsjett (lysegrønn farge) og regnskap (mørkegrønn farge). Målet er at inntektene i budsjett og regnskap skal være tilnærmet lik, men som oftest går ikke alt som planlagt. Det er derfor helt greit hvis man har skaffet litt mindre eller mer enn hva man la inn i budsjettet.
Nei. Budsjett og regnskap ligner på hverandre, men er ikke det samme:
Har du oppdaget noen feil eller mangler på denne siden? Eller har du fortsatt spørsmål om 4H-løpet og 4H-prosjekter?
Trykk her for å sende en e-post til oss.