Generelt om digitale prosjekter

De nye, digitale prosjektene er en blanding mellom det vi kjenner til fra før av, og et helt nytt konsept: Oppdrag skal gjøre det enda morsommere å lære ved å gjøre, mens prosjektplattformen vil gjøre det lettere å dokumentere hva du har lært.

Det kommer mer detaljert informasjon om prosjektplattformen i februar 2020.

 

Om oppdrag

Et 4H-prosjekt består av flere oppdrag, og du kan velge opptil 15 oppdrag hvert prosjektår. Oppdrag er altså de praktiske aktivitetene du gjør i forbindelse med prosjektet ditt. Hvis du vil ha friluftsliv som prosjekt, kan oppdragene for eksempel være å pakke sekken din riktig til tur, å overnatte ute i telt, å bygge et bål, å lage mat ute, eller lignende.

Du kan finne mange spennende oppdrag i oppdragsbanken vår, eller du kan finne på dine egne oppdrag som du legger inn i på profilen din inne på prosjektplattformen (kommer i februar 2020). Du kan også foreslå nye oppdrag som du mener bør publiseres i oppdragsbanken, og som andre 4H-ere kan velge til sine prosjekter.

Alle oppdrag har fått sin egen farge, som symboliserer hvor lang tid det tar å gjennomføre dem og hvor lett/vanskelig det kan være. For eksempel er de gule oppdragene korte og ofte lette å gjennomføre, mens de røde er gjerne vanskelige og kan ta litt tid.

Oppdragene er også relative i forhold til hverandre. Dette betyr for eksempel at å gjennomføre fire gule oppdrag er verdt like mye som å gjennomføre et grønt oppdrag, mens å gjennomføre tre grønne oppdrag er verdt like mye som å gjennomføre et blått oppdrag, osv. Dette er viktig for planleggingen av 4H-prosjektet ditt: Du må nemlig gjennomføre nok oppdrag for å få prosjektet ditt godkjent og få prosjektmerke på høstfesten. Bildet under illustrerer dette på en enkel måte:

 

Oppdragsmodellen med fordeling av farger og antall oppdrag du må gjennomføre som aspirant, junior og senior.

 

Du bestemmer selv hvor mange oppdrag du vil gjennomføre, og hvilken farge oppdragene skal ha. Bare husk at det må være minst ett og maks 15 oppdrag per år. Hvis du er junior, kan du for eksempel ta ett blått, ett grønt og fire gule oppdrag i prosjektet ditt. Eller du kan velge ett lilla oppdrag, og det vil være nok det også. Hvis du har lyst til å ta noen ekstra oppdrag er det også helt greit – det viktigste er å nå kravet som er illustrert gjennom de grå boksene.

OBS! Du kan allerede nå begynne å planlegge hvilke oppdrag du vil gjennomføre i prosjektet ditt i 2020.  Da er du klar til prosjektplattformen lanseres i februar. Ta en titt på oppdragsbanken for å finne ut av hva du vil gjøre, og sjekk om det er nok ved å se på bildet over. Er du usikker, kan du spørre klubbrådgiveren din eller sjekke med en annen voksen. Og husk: Den grønne knappen inne på hvert oppdrag med teksten "Legg til i mitt prosjekt" vil ikke fungere før vi lanserer prosjektplattformen. Lykke til i mellomtiden!

 

Tilbakemeldinger eller spørsmål?

Digitale prosjekter er fortsatt under utvikling, og det vi publiserer i perioden januar-februar 2020 vil oppdateres kontinuerlig utover året. Vi trenger likevel tilbakemeldinger på hvordan det vi allerede har lansert fungerer. Vi setter derfor pris på å høre fra deg dersom du oppdager noe som ikke fungerer, eller dersom du har innspill til hvordan de nye digitale prosjektene kan forbedres ytterligere. Gi din tilbakemelding ved å sende en e-post til prosjektleder Monika Swigon på monika.swigon@4h.no.