Med de nye koronarestriksjonene blir det digitalt styrevervkurs lørdag 16.januar! Selv om det blir annerledes, lover vi gode kurs med flinke og engasjerte kursinstuktører:)! Alle deltagere vil få en invitasjon til sitt på kurs gjennom Microsoft Teams på mail. 

Mer informasjon kommer fortløpende

Aldersgrense er det året du fyller 12 år.

I 2021 kjører vi følgende kurs:

Leder
Er du valgt som leder eller nestleder? Eller har du lyst til å lære mer om lederskap i 4H? Da er dette kurset for deg!
Sekretær
En sekretær er ikke bare å skrive referat i fra møtene. Du trodde kanskje det? Meld deg på kurset her, så lærer du det en sekretær trenger å kunne. Et lite tips; Varm godt opp stemmen din!
Kasserer
Debet og kredit? Regnskap og balanse? Har du lyst til å lære mer om dette? På kassererkurset lærer du alt som trengs å læres for å gjøre kassererjobben.
Styremedlem
Er du helt fersk i styret og 12-14 år? Da er dette kurset anbefalt for deg! Her lærer du alt grunnleggende og hva styrearbeid går ut på, og hvordan en jobber i 4H-klubber.
Aspirantleder
Om du er 14 år eller eldre og har lyst til å være med å ta deg av de yngste medlemmene i 4H-klubben, da er dette kurset for deg. Du skal få aspirantene til å føle seg hjemme i 4H ved å lage møter og aktiviteter, hjelpe de med 4H-prosjektene og lære dem hva 4H er.

Trivselsagent

Er du 14 år eller eldre og vil være med på å spre trivsel og gjøre gode trivselstiltak for klubben? Meld deg på trivselsagent-kurs!

Teknisk komite

Dette er for arrangører av kurset. Ta kontakt med Therese Hofstad Fjellet på mittnavntherese@gmail.com om du ønsker å være med i teknisk komite. 

     

 

Kursinvitasjon styrevervskurs 2021

 

Velkommen til Styrevervkurs-kurs 2021 i Bodø!

 

Helga 15-17. januar ønsker vi velkommen til styrevervskurs for tillitsvalgte medlemmer i 4H Nordland. Det blir ulike kurs for store og små, og vi garanterer en morsom og sosial helg for alle som kommer. Kursene vi kjører for 4H-erne i år er leder, kasserer, sekretær, styremedlem og trivselsagent og aspirantleder. Innimellom kursøktene blir det sosiale aktiviteter og ÅLVÅGS (Å Lære Ved Å Gjøre Sammen). Aldersgrense for å være med på styrevervkurs er 12 år, og 14 år for trivselsagent og aspirantleder. Dersom en klubb ønsker å sende noen under 12 år, må dere ta kontakt med 4H-kontoret først.

Generell informasjon

Deltakerne på kurset innlosjeres i klasserom på Sjunkhatten Leirskole i utkanten av Bodø. Deltakerne fordeles på firemannsrom, og det vil bli gjort sterke tiltak i forhold til korona. Alle måltider er inkludert, og det vil være mulighet for å smøre matpakke før hjemturen søndag. Det blir servert sunn og god mat, og frukt vil være tilgjengelig gjennom hele helga slik at det ikke blir nødvendig med godteri og brus. Vennligst les kursreglene. De store 4H-erne passer på de mindre, og voksne nattevakter går brannvakt natta igjennom i tilfelle noen skulle trenge noe.

I henhold til pandemien vi lever i, vil 4H Nordland ta for seg alle forhåndsregler og oppfordringer som kommer fremover. På grunn av at tiltakene endres kontinuerlig, er det derfor viktig å holde seg oppdatert på info som sendes ut. Vi planlegger kurset som normalt fremover, men vi planlegger også et digitalt alternativ dersom reglene og oppfordringene fra 4H Norge ikke godkjenner et fysisk kurs.

Ut ifra dette vil mye av aktivitetene skje utendørs, så vi ber om at alle deltakerne pakker med varme klær.

Om Sjunkhatten Leirskole

Leirskolen ligger i Vatnlia øst for Bodø by og har en kapasitet til 60 elever. Det er stort uteområde med lavvo og grillmuligheter og stor spisesal som gjør det enkelt å følge avstandsreglene. Det er flere soverom med to-flermannsrom og senger med dyner og pute. Deltakerne trenger derfor kun å ta med seg sengetøy og håndduk i tillegg til godt skifte og varme uteklær. For nærmere info, vennligst se pakkeliste.

http://www.nordlandsnatur.no/vatnlia/ - se mer om leirskolen her.

 

Oppmøte og transport

Oppmøte på fredag vil være på Tverlandet kl.18.00. Tog sørfra og bussen fra nord har stopp på Tverlandet. Vi bestiller minibuss fra Coop Extra på Tverlandet kl.18.00 som tar deltagerne opp til Sjunkhatten leirskole. For de som kommer med fly og båt, går det rutebuss fra Flyplassen og Bodø sentrum til Tverlandet. Tverlandet ligger ca 20 min. fra Bodø.

Buss fra Bodø lufthavn til Tverlandet: avgang kl. 17.00.

Buss fra Bodø sentrum til Tverlandet: avgang kl. 17.15 og 17.29

Ta kontakt med Marte Brekke på fylkeskontoret på mail Marte.brekke@4h.no  eller telefon 93490421 for spørsmål om transport.

Ta kontakt

 Hvert år samles små og store deltakere til Styrevervskurs i Bodø. Med hensyn til korona setter vi en grense på 10 deltakere per kurs og 50 deltakere for hele helgen. Dersom kurset blir digitalt vil det være mulighet for flere deltakere. Vi planlegger ei lærerik og sosial helg for alle, men tar gjerne mot forslag om forbedringer. Dersom dere har innspill eller meninger om hvordan helga blir best mulig for alle, er dere hjertelig velkomne til å ta kontakt med Therese Hofstad-Fjellet eller Helle Løkås (telefonnummer står lenger ned). Vi håper så mange som mulig kommer til årets beste helg!

                Kursregler styrevervskurs 15.-17. januar 2021

Alle må registrere seg ved ankomst. Vi vil være til stede fra kl. 17.00 og utover ved hovedinngangen på Sjunkhatten Leirskole, Vatnlia 42 8050 Tverlandet.

1. Alle må gi beskjed til en av kursansvarlige om de må forlate kursstedet eller en av aktivitetene.

2. 4H Nordland ønsker ikke at det skal spises og drikkes godteri eller brus denne helga. Vi kjøper inn god og sunn mat, og det vil bli servert frukt regelmessig. Energidrikk/koffeindrikk er ikke tillatt. Ingen deltakere får benytte seg av butikkene i nærområdet. Hvis noen trenger noe fra butikken kan det ordnes, ta kontakt med kursarrangør.

3. Søppel er alles ansvar og klasserommene blir ryddet på dugnad. Vi har ingen voksne som rydder for oss. Pass godt på egne saker og få alt med deg hjem på søndag. Merk tingene dine med navn.

4. 4H-erne er veldig gode venner, men alle skal sette sine egne grenser for «kos og klem». Gi beskjed om det er noe du ikke liker.

5. Tulling og erting er bare morsomt hvis begge parter synes det er morsomt. Gi beskjed hvis noe plager deg.

6. Røyking tillates ikke på skolens område. Det er totalforbud mot bruk av

rusmidler. Overtredelse av dette vil føre til hjemsending på egen regning.

Tenk gjennom hva disse punktene betyr for deg.

7. De store medlemmene er forbilder for de yngste og skal gå foran med gode eksempler. Det betyr mye for yngre deltakere at de eldre 4H-erne er aktivt med og er hyggelige mennesker med en inkluderende omgangstone.

8. Både store og små møter presist og deltar på alle felles aktiviteter. La mobilen hvile mest mulig denne helga.

9. Dersom det skjer noe galt, har vi beredskapsplan som de

voksne/aktivitetslederne gjøres kjent med første kveld. Vi har voksne

nattevakter som går brannrunde rundt på skolen hver time. Brannvesenet vet at mange ungdommer er samla på skolen, og det er kun to minutter til legevakten om noen trenger det.

10.Vi voksne stiller opp for både store og små hele kurset om dere trenger oss. Det er du som kursdeltaker som definerer hva som er viktig av små og store hendelser. Har du hjemlengsel, er småsyk, forelska, sint, frustrert eller superglad; ta kontakt og gi beskjed slik at vi kan ordne opp i det meste der og da.

Koronaregler

  1. Dersom du viser noen symptomer på sykdom, vennligst hold deg hjemme.
  2. Hold avstand så godt du kan under hele helgen. Klemming og kosing er gøy, men ikke under en pandemi.
  3. Dersom du er i karantene/isolasjon eller vært utenfor Norge de siste 14 dagene før kursstart, kan du ikke delta på kurset.
  4. Antibac vil være tilgjengelig for bruk i hele bygget, og vi anbefaler god bruk av dette. Helst hver gang du kommer inn eller går ut av et rom.
  5. Personer som er i risikogruppen må vurdere om de ønsker å delta eller ikke.

 

Kursansvarlig og kontaktperson(er):

Helle Løkås: +47 940 37 533

Therese Hofstad-Fjellet: +47 951 83 887

Voksne som er til stede på kurset i tillegg til kontaktpersoner:

Grete Nytrøen Kvavik, telefon: +47 482 49 896

Nikolai Thorsen Lagesen, telefon: +47 917 12 492

Miriam Daae Ottesen, telefon: +47 416 73 752

PÅMELDING OG INFO:

Gå inn på 4H.no. på kalenderen til venstre klikker du på datoen for kurset- 15-17 januar 2020. Mangler medlemsnummer? Let etter tidligere faktura fra 4H eller spør klubbrådgiver A i din klubb. Meld deg på og velg i neste steg hvilket kurs du skal være med på. Helseopplysninger- det er viktig at disse fylles ut så nøyaktig som mulig. Dette hjelper oss som skal arrangere, enten det gjelder fysiske, psykiske utfordringer eller allergier/intoleranser. Opplysningene behandler konfidensielt.

Pris per deltaker: 600 kr- (dekker overnatting, alle måltider og kursmateriell.

Faktura sendes til klubbene fra 4H Norge. Deltakeravgiften dekkes vanligvis av 4H-klubben.

 

 

Pakkeliste:

  • Toalettsaker og håndduk
  • Pysjamas eller andre klær å sove i
  • Klær etter vær og skifte  
  • Spill etter ønske (kort, brettspill div. Det blir Spillaften)
  • Kasserer tar med kassabok
  • Sekretær tar med sin nye møtebok
  • Leder tar med «Året rundt»-boka
  • Notatbok og skrivesaker
  • Gode uteklær- og sko

PROGRAM STYREVERVSKURS I BODØ

17.-19.januar 2020, Sjunkhatten Leirskole, Vatnlia 42 8050 Tverlandet.

Fredag 17. januar

17.00 - 18.00 Registrering og innlosjering, ved Sjunkhatten Leirskole

18.00 - 19.00 Info om smitte og kursregler

19.00 – 20.00 Bli kjent-aktiviteter for alle utendørs

20.00 -21.00 Kurs på klasserommene

21.00 - 22.00 Kveldsmat i kantina og mingletid

22.00 - 22.30 Mingletid

22.30 - 23.00 Kveldsstell og tannpuss

 23.00 Det skal være stilt etter klokka 23.00.

Lørdag 18. januar

 07.30 Vekking 07.30 - 08.00 morgenstell og rydding av soverommene

08.00 - 08.45 Frokost i kantina.

08.45 - 09.00 Deltakerne gjør seg klar til kurs og går til klasserommene

09.00 - 11.30 Kurs i klasserommene

11.30 - 12.00 Lunsj i kantina.

12.00 - 16.00 ÅLVÅGS

16.00 - 16.30 Mellommåltid i kantina

16.30 - 18.00 Kurs i klasserommene

18.00 - 19.00 Pause og felles fotograferin

19.00 - 20.30 Middag i kantina og mingletid

20.30 - 23.00 Kveldsunderholdning, Quiz og sosialt samvær i gymsalen

 23.00 - 00.00 Rydding i gymsalen, kveldsstell og tannpuss

00.00 Det skal være stilt etter klokka 00.00

Søndag 19. januar

07.00 Vekking

07.00 - 08.00 Pakking og rydding av soverom. Hvert soverom får ansvaret for rydding før inspeksjon. Soverommene rengjøres og tømmes for søppel. Bagasje bæres ned til inngangen.

08.00 - 08.30 Frokost i kantina. Alle smører matpakke til lunsj og heimreise

08.30 - 11.30 Kurs og utdeling av kursbevis i klasserommene

11.30 - 12.00 Kursavslutning

12.00 Kursslutt

Vi gleder oss masse!