I forbindelse med nødvendige oppgraderinger, vil prosjektplattformen stenges i perioden 1. januar til 15. februar. Les om hvordan du likevel kan starte med 4H-prosjektet ditt i dette tidsrommet!
Selv om prosjektplattformen stenges i en kort periode, vil både oppdragsbanken og informasjonssidene holdes åpne, slik at det er mulig å bli kjent med digitale prosjekter og planlegge litt på egenhånd før du setter i gang med et nytt 4H-prosjekt i februar.
Under finner du tips til 4H-eren og klubbrådgiveren for hvordan dette best kan gjøres.
Til 4H-eren:
Tips til hva du kan gjøre før 15. februar. Før du starter på et 4H-prosjekt, er det lurt å forberede seg litt.
1 | Se presentasjonen «Kom i gang med prosjektplattformen» for en rask innføring om digitale prosjekter (last ned PDF på bokmål/nynorsk). |
---|---|
2 | Se opplæringsvideoer om digitale prosjekter. Disse viser hvordan digitale prosjekter fungerer. Vi anbefaler å se video nr. 1 til 6 før du begynner på ditt 4H-prosjekt. |
3 | Vil du drive med 4H-prosjektet ditt alene eller sammen med andre? Hvis du vil jobbe med flere, må du spørre andre 4H-ere i klubben om dere skal gå sammen om et prosjekt. |
4 | Ta en titt i oppdragsbanken og bli inspirert! Her finner du mange spennende oppdrag som kan bli en del av 4H-prosjektet ditt. Bruk gjerne filter-funksjonen. |
Når du har lært mer om hvordan digitale prosjekter fungerer, funnet ut av om du vil jobbe alene eller med andre og blitt inspirert av oppdragsbanken, er det tid for å planlegge litt. Siden prosjektplattformen er stengt frem til 15. februar, er det lurt å notere tankene dine enten på papir eller på PC. Husk! Hvis du skriver ned tankene dine i Word, Google docs eller i notater på mobilen, kan du lett kopiere dem over i prosjektplattformen senere.
1 | Bestem tema for prosjektet ditt. Kanskje du vil lære mer om matlaging, foto eller friluftsliv? Eller kanskje noe helt annet? Valget er ditt! |
---|---|
2 | Finn oppdrag som passer til temaet for prosjektet ditt. For eksempel: Hvis du vil ha prosjekt om matlaging, skriv ned hvilke av mat-oppdragene i oppdragsbanken du har lyst til å gjennomføre. Da er det lettere å legge dem til i planen din senere. |
3 | Trenger du hjelp av noen voksne for å gjennomføre prosjektet? Da er det lurt å finne en prosjekthjelper. Spør gjerne foreldre eller klubbrådgiver om hjelp til dette. |
Når prosjektplattformen åpner igjen den 15. februar, kan du legge inn tema for prosjektet, oppdrag og resten av planen din under «Mitt prosjekt – Planlegging». I mellomtiden ønsker vi deg masse lykke til med forberedelsene!
Til klubbrådgiveren:
Tips til hva du kan gjøre før 15. februar.
Selv om prosjektplattformen midlertidig stenges, betyr det ikke at hele årsplanen til klubben må forskyves.
1 | Bli kjent med opplæringstilbudene om digitale prosjekter på 4h.no: Presentasjonen «Kom i gang med prosjektplattformen», opplæringsvideoer om digitale prosjekter, informasjonssider om digitale prosjekter. |
---|---|
2 | Oppfordre medlemmene til å forberede seg til åpningen av prosjektplattformen i februar (se stegene beskrevet over). |
3 | Bli med på opplæringstilbudene om digitale prosjekter i 4H-fylket ditt (eks. digitale klubbrådgiversamlinger, et webinar eller en fysisk samling). |
4 | Anbefalt frist for å levere plan for 4H-prosjektene i klubben endres fra 1. mars til 15. april. Men husk: Hvis dere trenger litt ekstra tid til neste år, så er det helt greit! |
4H Norge jobber med en plan for opplæring i forbindelse med bruk av digitale prosjekter. Følg derfor med på oppdateringer fra oss på nyåret. Masse lykke til i mellomtiden!
Del på: