Men hvem avgjør hvilke saker som skal opp?

Hvordan melde inn en sak til årsmøtet i klubben?

På et årsmøte i klubben kan innkallingen og saksliste se slik ut: 

årsmøteinnkalling Eksempel 4H

I klubben har alle medlemmene stemmerett på årsmøtet.

Dersom du som medlem har en ide eller noe du mener klubben må diskutere på årsmøtet, må du melde dette til styret minst 5 dager før årsmøtet. Dette står i vedtektene (lovene) for 4H-klubber.  Din sak vil da bli tatt opp under sak nr. 6 (se bilde overfor).

Hvordan melde inn en sak til årsmøte i 4H Trøndelag? 

På årsmøtet i klubben blir det avgjort hvem av medlemmene som skal ha stemmerett på fylkesårsmøtet (se sak 9c på bildet overfor). Ofte blir disse kalt for delegat eller årsmøterepresentant. 

Årsmøtet skal i følge vedtektene behandle følgende saker: 

  • Valg av referent til å føre protokollen
  • Valg av to (2) representanter til å underskrive protokollen sammen med ordføreren 3)
  • Forretningsorden for årsmøtet
  • Årsmelding fra fylkesstyret
  • Revidert regnskap
  • Prinsipielle spørsmål reist av landsstyret, eller saker som klubbene eller fylkesstyret ønsker å drøfte. Slike saker skal være kommet til fylkesstyret senest tre (3) måneder før årsmøtet. 
  • Arbeidsplan 
  • Budsjett
  • Tilsetting av revisor
  • Valg

 

Mange velger å dele opp sakene, og saklista kan derfor se litt annerledes ut. 

Vedtektene til fylket sier at disse har rett til å sende inn saker til fylkesårsmøtet: 

  • 4H-fylkesstyret
  • 4H-klubbene
  • medlemsorganisasjonene
  • de valgte årsmøterepresentantene (fra klubbene)

Fristen for å sende inn saker til årsmøtet i fylket er i følge vedtektene 3 måneder før møtet, for 2020 vil dette bety at fristen er 20.desember.